Čistá a kvalitní databáze pro váš lepší emailing
Základním stavebním kamenem pro lepší e-mail marketing je vaše databáze e-mailů. Bez kvalitní databáze nemůžete dělat kvalitní e-mail kampaně. Tak to prostě je.
Existuje několik základních pravidel, jak se o svou databázi starat. Tato péče se vám může dlouhodobě velmi vyplatit. Databáze je vaše komodita, která vám může generovat spousty příležitostí nebo peněz.
Nejdůležitější je asi zmínit, že byste nikdy neměli používat kupované databáze! Každý kontakt ve vaší databázi by měl vědět o tom, že tam je. Tedy všechny kontakty, byste měli sbírat pouze na svém webu, e-shopu, v aplikaci, na sociálních sítích nebo v prodejnách a provozovnách a ideálně používat metodu dvojitého potvrzení e-mailové adresy tzv. double opt-in.
U své e-mailové databáze si hlídejte
- ověřujte si data už na vstupu – chyby v e-mailech, překlepy, správné formáty data, atp
- sledujte open-rate a click rate
- pravidelně dělejte reaktivační kampaně
- pravidelně čistěte svou databázi od neaktivních e-mailů
- pracujte se segmenty
Dokonalý předmět, základ pro lepší e-mail marketing
Předmět má vašim zákazníkům říct, jakou jim přinášíte hodnotu a je v první řadě bude zajímat, co z toho budou mít oni. 33 % příjemců e-mailů ho otevře pouze na základě předmětu a průměrný open-rate je celosvětové 18% (Statista, 2022). I z toho důvode se vyplatí předmětu věnovat velkou pozornost.
Na copy, obrázcích, designu, nabídce nezáleží, pokud se vám nepodaří zákazníka přimět e-mail otevřít.
Při vytváření předmětu zkuste přemýšlet takto
- Vžijte se do kůže vašeho zákazníka
- Předmět je součástí celého e-mailu
- Využijte emoticonů, pokud se to k vaší cílové skupině hodí
- Pokud pracujete v marketingovém týmu, brainstormujte a dobré předměty si zapisujte
- přidejte akci, výzvu nebo urgenci
- Využijte pozitivní emoce
- Buďte jasní a struční
- Vzbuďte zvědavost
- A/B testujte své předměty
Design a layout vašich kampaní může rozhodnout o výkonu
Design vašeho e-mailu může být skvělý způsob, jak můžete své kampaně posunout na vyšší úroveň. Z průzkumu společnosti Litmus vyplývá, že uživatel stráví čtením e-mailu 10 vteřin (State of Email Report 2021). To je hodně málo času na to ho zaujmout, tak tento čas nepromarněte.
Lepší e-mail marketing můžete získat díky designu
- struktura, neboli layout – jeden sloupec, více sloupců
- Jasné a zřetelné copy
- Vytvořte si strukturu – nadpisy, mezery, oddělovače, velikosti fontů a odstavce
- Soustřeďte se na tzv. First-fold area – neboli oblast, kterou uživatel vidí jako první při otevření e-mailu
- nezapomeňte také na velikosti obrázků – obrázky by neměli být větší než 2MB, použijte nástroje na kompresi obrázků jako je například TinyJPG
Call-to-Action (CTA), který přináší výsledky
Otevření e-mailu je teprve první krok, ve většině případů to není náš cíl. Cíl e-mailové kampaně je většinou nějaký druh akce, kliknutí na produkt, na banner, na kategorii produktů na e-shopu nebo nasměrování na formulář na webu. Průměrné CTR (click-through-rate), neboli míra prokliku činí u e-mail marketingu 2,6 % globálně (Statista, 2022).
Každý e-mail, který posíláte by měl mít jasný cíl, ideálně jeden. K tomu vám pomůže, když si vytvoříte strukturu ve které můžete rozdělit svá CTA (tlačítka, buttony, výzvy k akci) na primární a sekundární.
Každý CTA má svou vlastní anatomii
- copy – vychází z akce, kterou chcete aby uživatel udělal a z tónu komunikace vaší značky
- design – vychází z podoby brandy
Při tvorbě CTA se zaměřte hlavně na:
- Primární cíl vaší kampaně a tomu přizpůsobte copy
- Text by měl být srozumitelný a mělo by být jasné, co se stane, když uživatel klikne
- Testujte tlačítka a myslete u toho na svou cílovou skupinu
Segmentace databáze, jako nástroj relevantního sdělení
Segmentace nám umožňuje komunikovat relevantní sdělení k relevantnímu publiku na základě dat a informací, které o nich víte. To je samo o sobě lepší e-mail marketing a výsledkem toho může být lepší zákaznický prožitek, více angažovaný zákazník a celková lepší zkušenost s vaší značkou. Začínáte s e-mail marketingem? Přečtěte si také článek jak začít posílat e-.maily zdarma a které nástroje emailingu nabízí to nejlepší.
Příklady segmentace e-mail marketingu
- Demografie – pohlaví jako ideální začátek pro vaše první segmentované kampaně
- Geografie – lokalizace a přizpůsobení obsahu na základě adresy se hodí pro prodejny a provozovny, nebo eventy
- Aktivita a analytika – aktivita uživatelů jako otevírání kampaní nebo návštěvy webu
- Nákupní data – segementace dle nákupního chování je ideální pro případné cross-sell a up-sell kampaně
- Vlastní preference – např. při registraci můžete sbírat informace o zájmu uživatelů a na základě těchto informací pro ně přizpůsobovat své kampaně.
Personalizujte a lepší e-mail marketing bude váš
Personalizace je jeden z trendů e-mail marketingu o kterém se už dlouho mluví a pravděpodobně ještě dlouho mluvit bude. Cíl je jasný, udělat každý e-mail unikátní pro jednoho zákazníka a zefektivnit celou komunikaci značky s ním. Personalizace může mít mnoho podob a záleží pouze na vašich možnostech a informacích se kterými můžete pracovat. Zde je pár základních bodů personalizace, se kterými můžete začít ještě dnes.
Příklady personalizace e-mailů
- Předmět
- Oslovení
- Bannery se jmény
- Lokalita – třeba nejbližší prodejny
- hodnocení produktu
- Dynamické prvky, jako např. název prodejny, kde nakoupili
Co si důležitého odnést a jak dělat lepší e-mail marketing
Celková důležitost e-mail marketingu je snad nesporná a na každé kampani záleží. Sice to vyžaduje možná až příliš úsilí a přemýšlení ale čím více energie jim budete věnovat tím více vám potom vrátí. Ať už se zaměříte na design, CTA, segmentaci nebo předmět, vždy se zkuste vžít do role svých zákazníků a zkuste co možná nejvíce přizpůsobit vše jak to jen půjde právě jim. Lepší e-mail marketing se neudělá sam, ale vynaložená energie se vám na 100 % vrátí.